Національно - патріотичне виховання



Проект учителя біології, спеціаліста вищої категорії“
 учителя – методиста ” Скиби Н.В.










ЗМІСТ

ВСТУП-------------------------------------------------------------------------------------------3

РОЗДІЛ 1. Теоретичні основи дослідження

Національно-патріотичне виховання у сучасній школі

1.1 Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у сучасній школі___ 4

РОЗДІЛ 2.Практична частина

Національно – патріотичне виховання
на уроках біології, екології та хімії у 11 класі та позакласній роботі

2.1 Національно-патріотичне виховання на уроках біології ,екології та хімії__________________ 7

2.2. Виховна робота : виховання патріота України____________________ 11

2.3. Використання краєзнавчого матеріалу у викладанні біології

та екології _____________________________________________________ 12

Висновки _____________________________________________________ 13

Література ____________________________________________________ 14


ВСТУП

Під час викладання сучасної біології та екології намагаюся створювати освітньо -пізнавальний процес як засіб формування освітньо - пізнавальних,патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції; учитель реалізовує принцип національної спрямованості : національної свідомості, збереження природи рідного краю, уявлення про досягнення України в галузях господарства та її місце на світовому рівні.

Національно-патріотичне виховання на уроках біології, екології, хімії та позакласній роботі , тісно пов’язую з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань.

Природа є потужним фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання в дітей цінностних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.

На уроках створюю умови для формування в учнів почуття гордості за свою Батьківщину.


РОЗДІЛ 1. Теоретичні основи дослідження


Національно-патріотичне виховання у сучасній школі
1.1. Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у сучасній школі


Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо. Важливо, щоб кожен навчальний заклад став для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві. Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану – промовистого свідчення жертовності заради безумовного дотримання прав людини та поваги до людської гідності, відстоювання загальнонаціональних інтересів відмовою учасників від особистого заради досягнення спільної мети; багатомовністю, полірелігійністю. Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні. Актуальним є організація збирання та поширення інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України.

Героїчні й водночас драматичні й навіть трагічні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв, заповідників та кімнат бойової слави, зокрема щодо інформації про учасників АТО та волонтерів з даної території; необхідно взяти шефство над родинами учасників ATO, які цього потребують. В цілому важливим є формування засобами змісту навчальних предметів якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва. З огляду на це рекомендуємо: По-перше, виокремити як один з найголовніших напрямів виховної роботи, національно-патріотичне виховання – справу, що за своїм значенням є стратегічним завданням. Не менш важливим є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів - Герба, Прапора, Гімну. По-друге, необхідно виховувати в учнівської молоді національну самосвідомість, налаштованість на осмислення моральних та культурних цінностей, історії, систему вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням відповідальності. По-третє, системно здійснювати виховання в учнів громадянської позиції; вивчення та популяризацію історії українського козацтва, збереження і пропаганду історико-культурної спадщини українського народу; поліпшення військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту Вітчизни. По-четверте, важливим аспектом формування національно самосвідомої особистості є виховання поваги та любові до державної мови. Володіння українською мовою та послуговування нею повинно стати пріоритетними у виховній роботі з дітьми. Мовне середовище повинно впливати на формування учня-громадянина, патріота України. По-п’яте, формувати моральні якості особистості, культуру поведінки, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати мотивацію до праці.

Для реалізації цих глобальних завдань необхідна системна робота, яка передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних напрямів, засобів, методів виховання дітей у процесі навчання і позакласної діяльності. У навчально-виховний процес мають впроваджуватися форми і методи виховної роботи, що лежать в основі козацької педагогіки. Завдяки результатам педагогічних досліджень достеменно встановлено, що 40 відсотків від загального обсягу виховних впливів на особистість дитини здійснює освітнє середовище, в якому вона перебуває. Ця цифра в кожному конкретному випадку шкільної практики варіюється відповідно до особливостей області, школи, класу, його мікрогруп та індивідуальних особливостей самих дітей. Але слід визнати, що поміж інших джерел впливу на становлення й розвиток дитини (сім’я, однолітки, позашкільні освітні заклади та ін.) школа посідає домінантні позиції, тож і відповідальності на неї покладається більше, і можливостей перед нею відкривається більше. З метою створення умов для реалізації кожної особистості та підтримки творчого, інтелектуального, духовного потенціалу нашої нації необхідно модернізувати систему викладання української мови, а саме: - у навчально-виховній діяльності неухильно дотримуватися єдиного мовного режиму; - формувати інформаційно й емоційно самобутній україномовний простір, який забезпечуватиме прилучення школярів до величезного мовного дивосвіту, до глобальних знань про рідну мову, її закони, систему її виражально- зображальних засобів; - виховувати відповідальне ставлення до рідної мови, свідомого нею користування; - сприяти вияву українського менталітету, способу самоусвідомлення і самоідентифікації, сприйняттю української мови як коду праісторичної пам’яті; - плекати розвиток духовної, емоційно-естетичної, інтелектуальної сфери саме на основі української мови;

- через мовне посередництво долучати школярів до національної історії, до різних масивів національної культури, до глибинної сутності народного життя; - здійснювати розвиток мовлення не тільки на уроках української мови і літератури, а й під час вивчення всіх інших предметів.. Водночас необхідно активізувати співпрацю педагогічних колективів з органами учнівського та батьківського самоврядування щодо формування у дітей та молоді духовності, моральної культури, толерантної поведінки, уміння жити в громадянському суспільстві. У контексті зазначеного вище, надаємо методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах.

РОЗДІЛ 2.Практична частина

Національно – патріотичне виховання на уроках біології, екології та хімії у 11 класі та позакласній роботі

2.1 Національно-патріотичне виховання на уроках біології, екології та хімії.


Під час вивчення сучасної біології, екології на уроках реалізую принцип національної спрямованості, а саме: формування в учнів шанобливого ставлення учнів до традицій і звичаїв українського народу, національної свідомості збереження природи рідного краю, підтримання важливих рис української нації, уявлення про досягнення України в галузях господарства та її місце на світовому рівні. Ці завдання успішно реалізую шляхами практичного вивчення особливостей природи, господарства, населення рідного краю, в процесі організації активних форм навчальної діяльності.

Національно-патріотичне виховання на уроках біології, екології тісно пов'язано з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань. Природа є потужним фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання в дітей цінностних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.

У рамках проектної діяльності учням можна пропоную теми проектів, в яких необхідно відобразити не тільки наукові досягнення, а й особистісні якості, улюблені заняття та інтереси учених.

Старшокласникам можна запропонувати написати есе на тему «Чому можна навчитись у … (того чи іншого вченого)». Такі завдання дозволять учням більш глибоко осмислити біографію ученого, вибрати цінності якості особистості та висловити власні міркування щодо співвідношення заслуг учених та їхніх морально-етичних якостей. При цьому в учнів виникає почуття гордості за свою країну та її співвітчизників. Разом з тим для формування почуття патріотизму необхідно у навчання включати відомості про сучасні досягнення українців у різних галузях науки, викликаючи тим самим гордість за геніїв свого народу та націю в цілому.

У І семестрі з біології та екології -

При вивченні теми:
  •  Розмноження організмів: Статеве розмноження пропоную ознайомитися з життям та науковою діяльністю – Сергія Гавриловича Навашина . С.Г.Навашин - Ім’я – легенда,Великий геній науки.
  •  Закономірності спадковості: Хромосомна теорія спадковості знайомимося з Великим українцем, генієм науки, Патріотом України – Григорієм Андрійовичем Левитським

При узагальненні та контролю знань з теми:

  • Закономірності спадковості знайомимося з науковими досягненнями Ф.Г.Добжанського – фундатора світової популярної генетики

При вивченні теми:

  •  Закономірності мінливості: Комбінативна мінливість пропоную ознайомитися з науковою діяльністю М.Ф.Гамалією : вивчення мінливості у бактерій

  •  Генотип як цілісна система: Генетичні основи селекції організмів пропоную написання Ессе на тему «Чому можна навчитися у М.І.Вавілова.»

  •  Генотип як цілісна система :Основні напрямки сучасної біотехнології пропоную роботу над проектом Внесок сучасних вчених у розвиток української біологічної науки: Директор інституту фізіології рослин і генетики НАН України Володимир Васильович Моргун.

Видатний вчений у галузі генетики, селекції,експериментального мутагенезу,генетичної інженерії та біотехнології

У ІІ семестрі слід акцентувати на таких вчених-біологів-

При вивченні теми:

  •  Популяція. Екосистема. Біосфера: Характеристика популяцій, вивчав Ф.Г.Добжанський.
  •  Популяція. Екосистема. Біосфера : Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І.Вернадського про біосферу. Роль живих організмів у біосфері. Біомаса. Ознайомитися з Великим українцем, генієм науки, Патріотом України – В.І.Вернадським
  • Популяція. Екосистема. Біосфера : Збереження біорізноманіття. Охорона біосфери – видатні українські вчені- біологи М.Ф.Кащенко та М.Г.Холодний

При вивченні теми:

  • Основи еволюційного вчення: Еволюція одноклітинних та багатоклітинних організмів ознайомитися з видатним біологом І.І.Мечніко, що вивчав питання про початкові етапи розвитку багатоклітинних організмів
  • Основи еволюційного вчення: Система органічного світу як відображення його історичного розвитку – О.О.Борисяк. Проблеми еволюції палеонтології
  •  Основи еволюційного вчення: Узагальнення та систематизація знань «Чого я можу навчитися у вченого …» Підсумкова конференція.

2.2. Виховна робота : виховання патріота України


Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції. В.О. Сухомлинський

На уроках біології, екології, хімії та позакласній діяльності вчитель має створювати умови для формування в учнів почуття гордості за свою Батьківщину.

Патріотичне виховання передбачає формування в учнів знань, та уявлень про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато видатних вчених прославили Україну.

При цьому завжди необхідно підкреслювати їхню приналежність до України, звертати увагу на внесок української науки в розвиток світової біологічної, хімічної науки.

Повідомлення про досягнення українців у різних галузях науки, повинні викликати гордість за геніїв свого народу та націю в цілому.

Цікавими та змістовними були проведені відкриті години спілкування приурочені 25 річчю України:

  • В моїм серці Україна. Літературно –музична композиція
  •  Великий громадяни світу, український вчений всепланетарного значення, патріот України К.М.Ситник
  •  Вони несуть свою вахту сьогодні. Учасник АТО В.Воробйов

2.3.Використання краєзнавчого матеріалу у викладанні природничих наук підводить учнів до глибшого розуміння навколишнього середовища і сприяє пробудженню поваги і любові до того місця, де вони народились і виросли.


З метою формуються в учнів почуття любові до природи, рідного краю необхідно включати у навчально-виховний процес пізнавальні тематичні екскурсії в поле, в ліс, на берег озера чи річки, які збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше зробити для збереження природного середовища.

Велику роль приділяю екологічному вихованню учнів. В сучасній школі вирішування задачі : формування екологічної культури має архіважливе значення. Це пов’язане з тим , що перед учителем біології стоять задачі:
  • Виховувати свідомих членів суспільства на розумінні взаємозв’язку та взаємозалежності людини і природи, усвідомлення ними необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища;
  •  Забезпечити поширення знань, умінь, навичок до діяльності експериментування, бо людина піклується тільки тоді, коли бачить результат , вірить в нього.

Біологічно обдаровані учні стають щорічними призерами у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з екології та учасниками ІІІ етапу. Кращі екологічні проекти:

  •  2014-2015 н.р. Екологічний моніторинг с.Східне. «Село моє, як не любити тебе, як не берегти краси твоєї» Робота учениці 11 класу Цоцко А. Студентки ХНТУ.
  •  2015-2016 н.р. Екологічний моніторинг пришкільної території. Робота учениці 11 класу Загранічної О. Студентки Київського Державного університету.

ВИСНОВОК

У ході роботи над методичним проектом була розроблена теоретична та практична частина по впровадженню національно- патріотичного виховання на уроках біології, екології, хімії у 11 класі та представлена цікава виховна робота з учнівським колективом, плани – конспектів уроків, плани-конспекти годин спілкування .

Дидактичний матеріал з даної теми представляє практичний інтерес для вчителів загальноосвітніх шкіл, відповідає вимогам сучасної педагогіки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий