Біологія 8 клас

Шановні учні 8 класу ми завершили вивчення теми "Нервова регуляція" та переходимо до сенсорних систем: зорова, слухова,смаку,нюху; сенсорна система рівноваги, руху, дотику, температури,болю; сенсорна система рецепторів внутрішніх органів.
Класна робота             16 березня
Тема уроку:Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
                    Зорова сенсорна система. Око.
Опрацювати відповідний параграф підручника
18 березня     Класна робота
Тема уроку:Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
                    Зорова сенсорна система. Око.
Продовження теми. Короткий опорний конспект
Сенсорна система або аналізатор - система, що забезпечує сприйняття, передачу й обробку інформації про явища внутрішнього й зовнішнього середовища організму. Учення про аналізатори розробив І.П.Павлов у 1909році.
Будова зорової сенсорної системи:
1.Периферична частина         2. Провідна частина            3.Центральна частина        
   Око (фоторецептори  на           зоровий нерв                      зорова зона кори головного мозку:
   сітківці)                                                                                  потилична частка
Зорова сенсорна система
Білкова оболонка  - зовнішня фіброзна, захисна, підтримує форму
Судинна оболонка - пронизана кровоносними судинами, живлення ока
Сітківка - утворена двома листками: пігментний та світлочутливого , що складається з фоторецепторів- паличок і колбочок; місце, що не містить рецепторій (сліпа пляма)
Колбочки відповідають за колірний зір, палички- рецептори сутінкового зору.
Рогівка -прозора передня частина білкової оболонки, для проникнення світла
Райдужка -має пігментне забарвлення, надає кольору очам
Зіниця - отвір у райдужці, регулює кількість світла, розшируючись та звужуючись
Кришталик - двоопукла лінза.
Скловидне тіло - прозора драглиста маса,заповнює порожнину очного яблука, пропускає сонячні промені
Передні і задня камери - містить вологу, забезпечує поживними речовинами кришталик та рогівку, які не мають кровоносних судин.
Домашнє завдання. Опрацюйте відповідні параграфи підручника
https://forms.gle/4QArMTDxpuvxanC58

23  березня   Класна робота
Тема уроку: Слухова сенсорна система.
Будова слухової сенсорної системи: рецепторний апарат у внутрішньому вусі - слуховий нерв - слухова зона великих півкуль. Виділяють : зовнішнє вухо, середнє, внутрішнє вухо
Зовнішнє вухо: вушна раковина,зовнішній слуховий прохід,барабанна перетинка ( тонка сполучнотканинна пластинка завтовшки 0.1 мм. У шкірі зовнішнього слухового проходу є волоски і видозмінені потові залози, що виробляють вушну сірку, яка здатна утворювати сірні пробки
Середнє вухо: із зовнішнього боку обмежено барабанною перетинкою, а з внутрішнього - перетинкою овального вікна.У порожнині середнього вуха розташовані та з'єднані три слухові кісточки: молоточок, коваделко та стремінце. Запалення середнього вуха - отит, лікар до якого треба звертатися - лор (отоляринголог)
Внутрішнє вухо: порожнина заповнена рідиною; орган слуху: завитка, кортіїв орган
Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф, виконати тести за посиланням
https://forms.gle/n7txKAzFqaTCZaFv9

25  березня   Класна робота
Тема уроку: Смакова та нюхова сенсорні системи
Органи нюхової сенсорної системи- носова порожнина, нюхові рецептори , розташовані в слизистій оболонці носа. Пахучі речовини взаємодіють з нюховими клітинами, викливають збудження, яке по нюховим волокнам нюхового нерву надходять до нюхового центра Великого Мозку (нижня поверхня скроневої і лобової  частки)
Смакова сенсорна система: язик, смакові рецептори розміщені на слизистій оболонці рота і язику у вигляді скупчень чутливих клітин - смакових цибулин, які розміщені в глибині смакових сосочків
На кінчику язика розміщена зона, яка сприймає солодке; на задній поверхні язика - гірке; на бічній і передній - солоне; на бічній поверхні - кисле


Домашнє завдання : опрацюйте відповідні параграфи підручника, дайте відповіді на тести за посиланням https://forms.gle/5E4XKMCzi2aJNT5H9

30 березня   Класна робота
Тема уроку: Сенсорна система рівноваги,руху, дотику, температури,болю
Короткий опорний конспект
Сенсорна система рівноваги- вестибулярний апарат, який складається з 3 півколові канали та отолітовий апарат (круглий та овальний мішечок). У порожнинах мішечків, розташовані занурені в драглисту мембрану рецепторні клітини з волосками, які й сприймають тиск отолітів.
Функція- сприймання положення тіла у просторі.

https://www.youtube.com/watch?v=Zi0S8uGRjo0     "СМІШАРИКИ"
01  квітня  Класна робота
Тема уроку: Сенсорні системи рецепторів внутрішніх органів
Соматосенсорна система- шкірна чутливість,пропріорецепція,чутливість внутрішніх органів.
Рецепрори шкіри сприймають дотик,біль,холод,тепло. Найбільше їх на кінчиках пальців рук на губах
Рецептори, що розташовані у м'язах називаються пропріорецептори 
Інтерорецептори забезпечують чутливість внутрішніх органів, взаємозв'язок між внутрішніми органами
Домашнє завдання: повторити вивчений матеріал "Сенсорні системи", підготуватися до Контрольної роботи.

06  квітня    Класна робота
Тема уроку: узагальнення знань "Сенсорні системи"
Пройдіть тест-контроль за посиланням https://forms.gle/DbHAwFZ5qt899tcs7

08  квітня    Класна робота

Тема уроку: Вища нервова діяльність. Безумовні рефлекси. Інстинкти 
Короткий опорний конспект
1.Вища нервова діяльність- це сукупністьвзаємоповязаних нервових процесів, які відбуваються в головному мозку і забезпечують перебіг поведінкових реакцій тварин і людини.
2.Природжені реакції на дію подразника І.П.Павлов назвав безумовнорефлекторною діяльністю, вони передаються від батьків до нащадків.(безумовні рефлекси)
3.У процесі життя окремої особи формується багато нових рефлекторних реакцій, характерних тільки для неї.Набуті реакції організму І.П.Павлов визначив як умовнорефлекторну діяльність.

3.Інстинкти- природжені програми поведінки, для яких майже не потрібне навчання.




13  квітня   Класна робота
Тема уроку:Умовні рефлекси


15  квітня   Класна робота
Тема уроку: Мислення та свідомість
1.Мислення — вища форма відображення мозком навколишнього світу.
Мислення – це узагальнене й опосередковане пізнання дійсності. Мислення охоплює те спільне, що є у кількох подібних предметів. Воно характеризує найважливіші ознаки групи предметів      і передається словесним виразом. Так, поняття «дерево» включає багато видів деревних рослин, що відрізнються від кущів і трав. Людина узагальнює поняття не тільки про предмети, їхні властивості, явища навколишнього світу, але й свої відчуття, переживання, почуття. Людина думає словами, завдяки чому абстрагується від дійсності, тобто мислить абстрактно.
Сукупність індивідуальних особливостей мислення людини називають розумом. Самостійність, критичність, гнучкість, творча ініціатива, вибірковість – головні якості розуму.
2. Форми мислення. Розумові операції під час мислення.
Аналіз – розчленування об’єкта мислення як цілого на частини з допомогою зовнішніх або внутрішніх дій чи оперецій.
Синтез – практичнее або теоретичне об'днання виділених у процесі аналізу частин у новее ціле.
Абстрагування – виділення одних властивостей об’єкта мислення серед інших.
Порівняння – розумова операція, що дає змогу встановити подібні й відмітні ознаки аналізованих об'єктів.
Види мислення:
·       Наочно-дійове;
·       Наочно-образне;
·       Словесно-логічне;
·       Теоретичне;
·       Практичне;
·       Творче.
2.Свідомість як ставлення людини до навколишнього світу. Критерії свідомості.
Свідомість – це одне з найскладніших психічних явищ, притаманних тільки людині і пов’язаних з мовленням. Це інтегрована діяльність усього мозку в цілому. Вона сформувалася на основі та в процесі суспільної практики.
Свідомість показує ставлення людини до навколишнього світу та до самого себе. Це своєрідне поєднання всіх простих форм відображення дійсності: сприйняття, відчуття, уявлення, почуттів і дій. Це те, що виражає специфіку людини у порівнянні з тваинами. Свідомість відіграє вирішальну роль у будь-якій сфері людської діяльності.
Перед тим як приступити до будь-якої роботи, людина обмірковує план, вибирає необхідні засоби 
4. Фізіологічні основи свідомості. Роль півкуль головного мозку в процесах свідомості.
Доведено, що ретикулярна формація (сукупність нервових клітин) стовбура мозку підтримує активність кори великого мозку. Гальмування діяльності цих нейронів знижує здатність усвідомлення сигналів, що надходять у великий мозок. Важливу роль у процесах свідомості відіграє руховий центр мовлення і його зв’язок із сенсорними зонами кори (зони органів чуттів). Саме цим визначається роль мовлення в становленні свідомості людини, в розвитку її психіки. Першочергову роль в організації свідомості відіграє ліва півкуля, яка забезпечує мовлення.



22  квітня     Класна робота
Тема уроку: Мова.Навчання, пам'ять.


Мова- це озвучена думка,властива тільки людині,що являє собою найвищий ступінь розвитку тваринного світу
Пам'ять- це здатність нервової системи зберігати і відтворювати інформацію без зміни її характеру і змісту. Забування є таким самим необхідним процесом, як і память, оскільки зберігає наший мозок від перевантажень


27 квітня   Класна робота
Тема уроку: Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини


Темперамент-вроджена стійка властивість людської психіки, одна з найважливіших структурних одиниць психодинамічної організації психічної діяльності, що визначає реакцію людини на інших людей та на події, що з нею відбуваються.
Темперамент є індивідуальною особливістю динаміки (інтенсивності, швидкості, емоційного забарвлення) психічних процесів та станів.
Темперамент становить основу розвитку характеру. З фізіологічної точки зору, темперамент — тип вищої нервової діяльності людини.
Темперамент характеризує динамічність особистості, але від нього не залежить її спрямованість, моральні якості, переконання, зацікавлення, розумові задатки й здібності.
Пройдіть тест за посиланням 

Пройдіть Тест-контроль за посиланням

https://forms.gle/2AqqvqvtnPL5aWtn7

29  квітня   Класна робота
Тема уроку: Сон. Біоритми

Сон — це фізіологічний стан, що періодично настає у людини і тварин; характеризується майже повною відсутністю реакцій на зовнішні подразнення, зменшенням активності ряду фізіологічних процесів. Розрізняють нормальний (фізіологічний) сон і декілька видів патологічного сну (наркотичний, летаргічний та інші).
Методами електроенцефалограми (ЕЕГ) і полісомнографії доведено існування п’яти стадій сну, які здійснюються двома альтернативними фізіологічними механізмами.
Ритм сну і його стадії регулюють нервові механізми, що реалізовуються через системи нейромедіаторів мозку: ацетилхолін і два біогенні нейростимулятори — серотонін і норадреналін.
Сновидіння — особливий період, стан сну, коли людина сприймає певну, спроектовану мозком реальність, що може включати в себе всі типи відчуттів. Людина, котра спить, як правило, не розуміє, що перебуває уві сні, і тому не має змоги контролювати хід подій сновидіння. Наука, що вивчає сни й сновидіння, називається онейрологією.
Порушення сну
Порушення сну різноманітні. Відповідно до Міжнародної класифікації захворювань, порушення сну класифікують таким чином:
• Порушення засинання і тривалості сну (інсомнії).
• Надмірна тривалість сну (гіперсомнія).
• Порушення циклу сон — неспання.
• Сонні апное.
• Нарколепсія й катаплексія.
• Інші порушення сну.
Безсоння — поняття, яке об’єднує різні стани. Воно означає нездатність спати, незважаючи на те що обставини це дозволяють. По-перше, безсоння — це порушення відчуття тривалості сну, глибини сну, порушення відчуття відпочинку — людина відчуває себе такою, що не виспалася, не відпочила.
Сон поверхневий, нетривкий, з частими пробудженнями, що повторюються протягом ночі. Можуть бути також труднощі із засинанням, сон може взагалі не настати. Нарешті, у разі безсоння можуть бути і протилежні порушення — дуже раннє пробудження, неможливість заснути знову. Нерідко спостерігається комбінація цих симптомів. Безсоння значною мірою знижує якість життя людини і впливає на її працездатність, що визначає медичне й соціальне значення цієї проблеми. Людина, яка страждає від безсоння, сонлива протягом дня, їй важко концентруватися на щоденній роботі, знижується продуктивність її праці. З часом розвивається психологічний дистрес — утома, нервозність.


04 травня    Класна робота
Тема уроку: Узагальнення та контроль знань  Контрольний тест
https://forms.gle/oTsKGQVnCuiSkjDB9


06 травня  Класна робота
Тема уроку: Залози внутрішньої та змішаної  секреції
ВІДЕО- https://www.youtube.com/watch?v=JArizcQMtoc

              https://www.youtube.com/watch?v=4HRNu44gG5M


11 травня  Класна робота
Тема уроку: Профілактика захворювань ендокринної системи
ВІДЕО-https://www.youtube.com/watch?v=4U3HZ0kkYkI
             https://www.youtube.com/watch?v=4tA5-AkbBVQ
             https://www.youtube.com/watch?v=ESIi9DqUvmU 

13  травня  Класна робота
Тема уроку: Взаємодія регулярних систем
ВІДЕО: https://www.youtube.com/watch?v=GAF6lXoDpII

Підсумкова контрольна робота за ІІ семестр
Тест за посиланням https://forms.gle/yfkFj7gAgH3yd7Qw6


18 травня  Класна робота
Тема уроку: Будова та функції репродуктивної системи

20 травня  Класна робота
Тема уроку: Будова статевих клітин.Запліднення.Меструальний цикл.Вагітність.Репродуктивне здоров'я

25 травня   Класна робота
Тема уроку:Ембріональний та постембріональний період.



          

Комментариев нет:

Отправить комментарий