МО. Атестація 2020


Шановні відвідувачі блогу, 12 травня 2020 року відбулося засідання ШМО вчителів природничо- математичного циклу Східненської ЗОШ. Дякую учителям за участь.


 





Атестація 2020.
Творчий портрет вчителя - Скиба Інна Миколаївна
У 2014 році закінчила ХДУ факультет "Біології,географії та екології".
Отримала диплом магістра- викладач біології за спеціалізацією "Імунологія"
У Східненській ЗОШ працює з серпня 2014 року учителем біології,основ здоров'я. 
Інна Миколаївна -класний керівник 5 класу, керівник еколого-натуралістичного гуртка "Зелений гомін".

Скиба І.М. - молодий, сучасний педагог, який у своїй педагогічній діяльності вміло створює умови для включення учнів у пізнавальну діяльність, забезпечує емоційну підтримку дітей під час роботи і створює ситуацію успіху для кожної дитини, забезпечує загальний позитивний фон.
За результатами атестації - є спеціалістом ІІ категорії







Я    – вчитель, ключик від царства
Розуму, Добра, Справедливості,
розуміння дитячих мрій і дорослих сподівань
нашого майбутнього, несу із собою посмішку,
лагідність, біополе радості спілкування.

                                                              

Результативність роботи вчителя

1.     ІІ  місце учениці 5 класу Ткач Уляни у районному огляді- конкурсі учнівських проектів 2014 рік

2.Участь у V Всеукраїнській інтернет- олімпіаді              «На урок» 2020
ІІ місце Сичов Дмитро
ІІІ місце Василенко Олег
3.Участь у І (етапі ОТГ) Всеукраїнського  конкурсу «Земля- наш спільний дім!» Виступ екологічного колективу «Зелений гомін» за темою                        «Країні юннатії- 95!»             І місце
Участь у ІІ (обласному етапі) Всеукраїнського конкурсу колективів екологічної просвіти                                         «Земля- наш спільний дім» «Подяка за активну участь»
4. ІІІ місце- Еколого- натуралістичний похід «Біощит» Операція «Мурашка»
5.Всеукраїнська акція «Птах року- 2019- Грак» І місце у ІІІ етапі (м.Херсон) та                        ІІІ місце у IV етапі (м.Київ)
6. ІІІ місце - Обласний конкурс «Новорічна композиція»  композиції «Ялинка- українка»
7.Участь у Всеукраїнському  екологічному  конкурсі «Мала річка моєї батьківщини – річка Вірьовчина»
8. Участь у обласному конкурсі «Український сувенір»
9.Участь у обласній акції «Допоможемо зимуючим птахам»




ЗМІСТ
Розділ І. Загальні відомості про вчителя
         1.Методична картка вчителя-----------------------------------------4
          2.Підвищення кваліфікації-------------------------------------------5
Розділ ІІ. Результати педагогічної діяльності
         1.Моніторинг навчальних досягнень   -----------------------------6
         2.Позакласна робота--------------------------------------------------  7
         3.Виступи на педагогічних радах, нарадах, методичних
     oб’єднаннях              ------------------------------------------------------ 8
         4.Відкриті уроки  -------------------------------------------------------9
         5.З досвіду роботи   ----------------------------------------------------10
          6.Державні та відомчі нагороди  -----------------------------------12

                                      Загальні відомості про вчителя
1.Методична картка вчителя
ПІБ
Скиба Інна Миколаївна
Дата народження
19.01 1991
Освіта
Вища, ХДУ
Кваліфікація
Вчитель біології
Педагогічний стаж
6 років
Рік  атестації
2020
На яку категорію претендує
ІІ категорія
Курсова перепідготовка
Комунальний Вищий Навчальний Заклад Херсонської Академії Неперервної Освіти
Херсонської обласної ради 17.02.-06.03. 2020 року, посвідчення №587
Від 06.03.2020
Державні та відомчі нагороди

Подяка за якісну підготовку учениці ( ІІ місце ) в районному конкурсі учнівських проектів(2014 рік)

Подяка за активну участь  Агітколективу «Зелений гомін» у ІІ (обласному етапі)  Всеукраїнського конкурсу колективів екологічної просвіти   «Земля- наш спільний дім»
              Свідоцтво про перемогу двох учасників
V Всеукраїнської інтернет-олімпіади «На урок»



Результати педагогічної діяльності

1.Моніторинг навчальних досягнень з біології
Рівень
навчальних
досягнень
2018-2019
 н.р.
2019- 2020
І семестр
К-ть
%
К-ть
%
Скиба
Інна
Миколаївна
В
0
0
0
0
Д
4
50
3
50
С
4
50
3
50
п
0
0
0
0


 Позакласна робота
Навчальний
рік
Форма проведення
Тема
1
2013-2014
Місячник екології

Учнівський проект
«Хвостаті лікарі»

Участь  у районному конкурсі учнівських проектів
2
2013-2014
Районний конкурс «Букет замість ялинки»
Композиція     «Українська красуня»
3

2019-2020

Місячник за здоровий спосіб життя
Конкурс реклами «За здоровий спосіб життя»



Участь у І (етапі ОТГ) Всеукраїнського  конкурсу «Земля- наш спільний дім!» Виступ екологічного колективу «Зелений гомін» за темою                        «Країні юннатії- 95!»             І місце
Участь у ІІ (обласному етапі) Всеукраїнського конкурсу колективів екологічної просвіти                                         «Земля- наш спільний дім» «Подяка за активну участь»
 ІІІ місце- Еколого- натуралістичний похід «Біощит» Операція «Мурашка»
Всеукраїнська акція «Птах року- 2019- Грак» І місце у ІІІ етапі (м.Херсон) та                        ІІІ місце у IV етапі (м.Київ)
ІІІ місце - Обласний конкурс «Новорічна композиція»  композиції «Ялинка- українка»
Участь у Всеукраїнському  екологічному  конкурсі «Мала річка моєї батьківщини – річка Вірьовчина»
Участь у обласному конкурсі «Український сувенір»
Участь у обласній акції «Допоможемо зимуючим птахам»


Інженерний тиждень

Робота  гуртка «Зелений гомін»


            Виступи на педагогічних радах, нарадах, методичних обєднаннях, обмін досвідом
Навчальний рік
Захід
Тема виступу
1
2013-2014
Педагогічна рада



«Формування здоров’язберігаючого середовища,
екологізація суспільства , валеологічна освіта учасників навчально-виховного процесу»


2
2019-2020
Педагогічна рада




Участь у практичному семінарі КВНЗ ХАНО Херсонської обласної ради
1.Адаптпція учнів 5 класу
2.Національно- патріотичне виховання на уроках біології та позакласній діяльності

Формування екологічної культури особистості у процесі вивчення біології


                Відкриті уроки, виховні години 2019-2020 н.р.

Клас
Школа
Предмет
Тема уроку/заходу
1
5
Східненська  ЗОШ
Природознавство
Грунт, склад , утворення і значення грунту.Охорона грунтів
2
7
Східненська  ЗОШ
Біологія
Поведінка тварин:
репродуктивна,
гігієнічна,соціальна
3
5
Східненська  ЗОШ
Година спілкування
“Неймовірний  птах ”, “голос народу ”  -
 Ліна Костенко.

4
8
Східненська
ЗОШ
Екологічний захід.
Виступ агітколектива
«Зелений гомін»
«Країні юннатія –
 95!»

 Тема самоосвіти
Формування екологічної культури особистості у процесі вивчення біології
Екологічна культура особистості складається з трьох взаємопов’язаних складових: екологічних знань, екологічних переконань, екологічної діяльності. Це визначає форми і методи діяльності, спрямовані на накопичення екологічних знань, формування екологічних переконань та необхідних умінь в умовах проведення уроків біології.
 Перша складова – накопичення екологічних знань – передбачає: дослідження учнями на уроках біології досвіду природоохоронної роботи (анкети, інтерв’ю, бесіди, випуск, стінгазети з біології); оволодіння знаннями про екологічну ситуацію в Україні (бесіди, екскурсії, відеофільми); ознайомлення з традиціями культури природокористування нашого народу; оволодіння знаннями про охорону рослин та тварин міста, району (екопрогулянки, фітодизайн, збирання гербаріїв, оформлення екібан); зустрічі з вченими біологами, зоологами, екологічні вечори.
Друга складова – становлення екологічних переконань. Через диспути, обговорення, дискусії, конференції, утвердження власної позиції  у класі, школі, за допомогою конкретних справ, пов’язаних з біологією, формується переконання в тому, що до природи треба ставитися відповідально, берегти все живе; розв’язувати екологічні проблеми можна тільки спільними зусиллями, на основі знань законів природи.
          Третя складова – екологічна діяльність – включає:
- природоохоронну діяльність (ведення щоденників спостереження за природою, догляд за кімнатними рослинами, клумбами біля школи, конкретна трудова діяльність під час екодесантів – розчищення парків, скверів мікрорайону); біологічна розвідка околиць, оформлення Червоної книги школи, прокладання екологічних стежок, польові ігри на природі «Як посадити сад», «Як розбити квітник»;- пропагандистська діяльність: розповіді про природу рідного краю, проведення уроків біології з акцентами на те, що конкретно і як потрібно охороняти в природі; складання пам’яток, біологічних анкет, газет, інформаційних листівок; ведення біологічного щоденника;- ігрові форми діяльності: конкурси і турніри на зразок КВК, конкурси-аукціони (на знання якої-небудь теми, пов’язаної з природою); науково-фантастичні проекти з охорони навколишнього середовища. турніри знавців біологів, конкурс розповідей про рослини, тварини; вікторини, ігри-екскурсії, пізнавальні екскурсії, наприклад «Лісова стежка» - гра на природі з зупинками «Змішаний ліс», «Мурашник», «Пташині голоси», «Як поводитися в лісі», пізнавальна гра «Лісові загадки», рольові ігри; прес-конференція – гра-бесіда знавців біології, свята «Лісовий карнавал», екомасовки. 
Формування екологічної культури особистості виступає і метою і результатом екологічної освіти на уроках біології. І хоча остання здійснюється протягом усього життя людини. Саме шкільній екологічній освіті на цьому шляху відводиться одна з провідних ролей. Адже саме у школі учням пропонується найбільший обсяг відомостей з екологічних проблем (деякі з них у ході навчання стають знаннями), так і спектр виховних впливів різної ефективності з метою формування загальнолюдської культури, зокрема й екологічної. У цілому в кожному розділі курсів біології послідовність вивчення взаємодії суспільства і природи включає п’ять етапів.[7]
            На першому етапі у школярів формуються мотиви необхідності і бажання, прагнення та інтерес до пізнання об’єктів, явищ живої природи і людини як природної істоти.
            На другому етапі формуються екологічні проблеми як наслідок реальних протиріч між людським суспільством і живою природою. Пізнавальний інтерес на цьому етапі розвивається на основі дослідження діяльності людини як екологічного фактора, економічної і позаекономічної оцінок, початкової характеристики екологічних проблем і уявлень про прогнозування можливих змін у природних системах.
            На третьому етапі розкриваються наукові основи оптимізації взаємодії людини і суспільства з екологічними системами на базі ідей охорони природи, керованої еволюції і перетворення біосфери у ноосферу.
            На четвертому етапі досягається усвідомлення школярами історичних причин виникнення сучасних екологічних проблем, розглядаються шляхи їх розв’язання на основі міжнародного співробітництва.
            П’ятий етап – практичний – є важливим у формуванні відповідального ставлення учнів до природи. На цьому етапі забезпечується реальний внесок школяра у справу охорони навколишньої природи, оволодіння нормами і правилами поведінки в природному середовищі.
            Запропонована послідовність вивчення взаємозв’язків людини та природи дає можливість поглибити знання учнів за допомогою встановлення залежності між біосистемами і людською діяльністю, і, відповідно, сприяє розвитку екологічної культури особистості, мотивів охорони здоров’я людини, середовища його існування, зростання інтересу до екологічних проблем і потреб особистості, участі у їх розв’язанні.




































































Додатки
 



























Сценарій  виступу агітколективу «Зелений гомін»
Всеукраїнський конкурс «Земля- наш спільний дім»
Тема «Країні Юннатії- 95!»


Вихід ритмічна музика - 1
1.Юннат.
Яке маленьке слово,
А скільки ж відданості в нім.
Дитина, що завжди готова
Природу берегти для всіх.
2. Юннат  дбає
Про все живе навколо нас.
Він всім допомагає,
Корисно витрачає час.
ü                            «Юннати України» пісня  2
Країні юннатії- 95
4.Вас вітає агітбригада
Непосидючих та
активних
5.Досвідчених юних натуралістів
«Зелений гомін».
Наш девіз:і словом,і піснею,і ділом
Наш заклик: не вбий, не знищ, не розтопчи,примнож, нащадкам збережи
Наші дії: всі екологічні акції, які проводить школа та херсонський  еколого-натуралістичний центр
Завзяття, енергія, і молодість –це ми…
ü                           Ритм
1.Відлік юннатівського руху в Україні
ведеться з далеких 30-х років
.Сьогодні і ми є частиною юннатівського руху країни.
2.Ми, ті хто дбаємо про природу, дбаємо заради чистого
та здорового навколишнього середовища.
3.Юннат і в сонце, в сильний вітер,
В холодний дощ і в мокрий сніг
Не пощадить себе ніколи,
Аби лиш іншим допоміг.
Ритм
4.Ми впевнено крокуєм в майбуття,
Хай голос наш на цілий світ лунає.
Юннатівська родина золота
 Вкраїну калинову прославляє
5.Лише ти, лише я. Наших дій прагне Земля.
Ми не в силах повернути час назад.
6.Лише ти, лише я. Твоя праця і моя.
Відновити на планеті здатна лад.
ü Ритмічний танець
1.Існує чотири стихії природи.
Повітря – стихія птахів.
2.Вода – стихія чистот
3.Земля – основа всіх стихій.
У ній усе красиве:
Дерева, квіти, гори, луг.
Усе навколо – диво.
4.Вогонь – для всіх стихія змін.
І кожен із нас знає,
Що зміни є хороші в нас
І зміни є погані.   І лиш від нас, від нас самих .
Залежить те, що буде. Ми вам розкажем що зробили І як природу любим.
5.Із повітря почнем, знаєм хто там живе.
Вирина з-за хмарок - це стихія пташок.
Час невпинно біжить, варто ним дорожить. І робити усе, що природу збереже.
6.Повітря – це стихія інтелекту.
А коли питання стосується майбутнього природи – ми вмикаємо його на повну.
ü Ритмічні рухи

1.У нашій школі дбають про навколишній світ, а тому ми проводимо безліч акцій
спрямованих на допомогу друзям нашим меншим.
   2.Еколого- натуралістичний похід «Біощит». Операція «Мурашка» ІІІ місце
   3.Всеукраїнська акція «Птах року- 2019- Грак» І місце у ІІІ етапі (м.Херсон) та
 ІІІ місце у IV етапі (м.Київ)
   4.Обласний конкурс «Новорічна композиція» ІІІ місце  композиція
«Ялинка- українка»
  5..Обласний конкурс «Український сувенір»
6.Взимку в нас завдань немало –
Годівнички робим дбало.
Підгодовуєм птахів,
Бо ж навіяло снігів.
А коли весна прийде
Ми в парки й садки ідем.
І пташок ми там зустріли,
Їм будиночки зробили. Наша участь у обласній акції «Допоможемо зимуючим птахам»
ü Ритмічні рухи
1.Учні нашої школи  є членами
Малої академії наук, у природничій сфері.
2.І ми пишаємося тим, що учні нашої школи - Дарія
Зайняла І місце
3.Тарас ІІ місце обласному заочному
конкурсі  дослідницьких робіт
4.Команда «Довкілля» зайняла - ІІ місце у обласному заочному конкурсі «Дослідники довкілля»
5.Мають юннати правила свої -
6.«Тварини і птахи – це друзі твої».
ü Ритм
1.Вода – стихія чистоти. Знаю я, знаєш ти,
Де вода - там  життя і радіє Земля.
2.Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Розцвітають в лузі квіти.
І радіє вся Земля.
3.А тому дуже дбайливо
       Ставимося до води: взяли участь у Всеукраїнському  екологічному  конкурсі «Мала річка моєї батьківщини – річка Вірьовчина»
4.Є стихія вогню, має силу свою.
Кожен знає, що він для усіх стихія змін.
Час невпинно біжить, варто ним дорожить. І робити усе, що природу збереже.
5.Ми вже казали, що вогонь – для всіх стихія змін.
І кожен із нас знає,
Що зміни є хороші в нас і зміни є погані.
6.Спираючись на дані
Організація Об’єднаних Націй,
зміни в нашому кліматі
аж ніяк не в кращу сторону.
Темпи глобально потепління зростають
у зв’язку з посиленим викидом в атмосферу
вуглекислого газу, амоніаку та метану.
ü Ритмічні рухи
1.Але ми в силах змінити бодай щось.
Адже кожна маленька дія – це внесок велику справу.
2.Використовуй для освітлення
енергозберігаючі лампочки
3.Користуйся авто лише при нагальній потребі.
Для пересування використовуй
більш екологічний транспорт.
4.Заміни поліетиленові пакети
та пластикові пляшки і стаканчики на багаторазові, це суттєво зменшить кількість сміття
Танець
5.Садіть дерева, адже всім відомо,
що відновлення та насаджування лісів –
це найкращий спосіб стримування змін клімату.
6.«Думай глобально, дій локально!»
– таке гасло у юних натуралістів. 
ü Ритмічні рухи
1.Є стихія – земля, люблю дуже її я.
Вона мати всьому, що потрібно для життя.
2.Я – людина. Живу на казковій Землі.
І дивують щодня мене квіти її.
І милуюся співом пташок я щодня.
Ох, яка ж ти красива. Мій дім – це Земля.
3.Учні Східненської школи на День довкілля традиційно
Занедбані ділянки розчищають постійно.
4.І серед населення проводим роботу,
Як спалення сміття шкодить природі.
Аби повітря ставало чистішим,
учні нашої школи висаджують дерева
.Восени учні школи  посадили 20 дерев Павловнії
5.Хай буде планета зелена завжди.
 .Щоб добре було тобі і мені.
6.У юннатів є девіз –
«Бережи природу скрізь».
Якщо дбаємо, то маєм.
Що зникає – зберігаєм.
ü Ритмічні рухи
1.З- за часи існування юннатівського руху
 на території України висаджено
тисячі хвойних і листових дерев.
2.Е- екосовість, екомислення - це
3.М- ми
4.Л- любов до природи та
активна природоохоронна діяльність
зумовила створення агітбригади екологічного спрямування
«Зелений гомін» на базі нашої школи.
5.Я- яскравим прикладом досягнень нашої команди
Перемоги в обласних та Всеукраїнських конкурсах.
ü Ритмічні рухи
1.Ти природу бережи так само, як і ми.
Так само, як і ми світ навколишній люби.
2.Ми – нове покоління і маємо безліч ідей.
3.Ми енергійні і знаємо куди спрямувати свою невичерпну енергію.
4.Ми діємо, щоб допомогти природі.
Дій з нами, дій, як ми, дій краще нас.
4.Ти пам’ятай від нас залежить майбуття,
І що кожен наш крок дає Землі життя.
Як дерево одне може почати ліс,
Так само твоя дія рятує цілий світ
 5.Спливає день за днем, а рік за роком йде. 6.Юннатія невпинно службу свою несе  Пісня

 Тема уроку: «Грунт, склад, утворення і значення грунту.
                      Охорона грунтів»
Мета уроку: навчальна:ознайомити учнів з основними відомостями про ґрунт,його складом та процесом утворення; розкрити значення ґрунту для живої природи;
                        розвивальна: розвивати увагу, мислення, пам'ять учнів, відпрацьовувати навички пошукової  та практичної діяльності на уроці;
                        виховна: виховувати дбайливе ставлення до ґрунту як найбільшого багатства планети та рідного краю.
Очікувані результати: учні називають склад ґрунту, описують утворення ґрунту та його значення для живої природи, використовують  вивчену природнучо – наукову лексику  при підготовці міні – проектів.
Обладнання: підручник, робочий зошит, презентація, відеофайл, обладнання  для дослідів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.


Епіграф до уроку
«Земля ніколи не повертає без надлишку те, що отримала»
Цицерон

Хід  уроку

І. Організаційний момент
Любі діти, підніміться,
Один одному всміхніться!
Успіхів усім бажайте,
Усіх щиро привітайте.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Дидактична гра «Збери речення».
Робота в групах.
Учитель роздає учням набори слів, з яких вони мають зібрати речення. Після того як речення зібрані, учні по черзі називають їх. (Роздавальний матеріал.)
є
земної
Зображенням
поверхні
зменшеним
Карта
Пласким
Відповідь: Карта є пласким зменшеним зображенням земної поверхні.
Зменшена
— це
земної
кулі
Глобус
модель
Відповідь: Глобус — це зменшена модель земної кулі.

— це відношення
Предмета
Масштаб
Дійсних
Зображення
Розмірів
Розмірів
до його
Відповідь: Масштаб — це відношення розмірів зображення предмета до його дійсних розмірів.

— це
Яка
Частина
Материк
землі,
Водою
Велика
Оточена
Відповідь: Материк — це велика частина землі, яка оточена водою.

весь
Земної
— це
Простір
океан
Світовий
Водний
Кулі
Відповідь: Світовий океан — це весь водний простір земної кулі.
 Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».
Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.
(розгадування загадок )
* Мене ріжуть, мене б’ють,  
я не ображаюся,  
а ще кращим стаю.  (ґрунт)
* Люди пані цю шанують,
За родючість всі цінують.
Степи, долини і поля -
Все це матінка... ! (земля)
Діти ,як ви вже здогадалися ми сьогодні будемо вивчати землю ,але не планету ,а грунт !
Оголошення теми та мети уроку
Прийом «Проблемне питання»
·         Що таке грунт? Яке значення грунту для живих організмів і людини? Що впливає на утворення грунту?

III. Засвоєння нових знань
1.  Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
1) Ґрунт, склад ґрунту.
а)  Слово вчителя з елементами бесіди.
Ґрунт — це поверхневий родючий шар літосфери (твердої оболонки) Землі, який утворився в результаті тривалого впливу живої та неживої природи.
Ґрунти вивчає окрема наука, що називається ґрунтознавство.
Ґрунт складається з різних мінеральних та органічних речовин. Він утворюється із частин гірських порід. Також до складу ґрунту входять вода та повітря.
Найважливішою складовою частиною ґрунту є перегній (гумус). Він утворюється з органічних рослинно-тваринних решток, які щорічно потрапляють у ґрунт і розкладаються під впливом життєдіяльності мікроскопічних організмів. Саме завдяки перегною ґрунт є родючим шаром Землі.
Отже, ґрунт складається з перегною (залишків рослин та тварин), глини, піску, води та повітря, також до його складу можуть входити інші домішки.
б) Складання схеми «Ґрунт».

в) Демонстрація дослідів.
Для того щоб наочно довести, що в ґрунті наявні всі ці складові, проведемо кілька дослідів.
Дослід 1. Виявлення у ґрунті рослинних та тваринних залишків (перегною).
Ґрунт прожарюється на вогні. Під час прожарювання над ґрунтом з’являється дим. Це згорають залишки відмерлих рослин та тварин, що доводить їх наявність у ґрунті.

Дослід 2. Виявлення у ґрунті повітря.
Грудочка ґрунту поміщається у склянку зі звичайною водою. З грудочки починають виділятись пухирці, які піднімаються на поверхню води. Ці пухирці — повітря, яке міститься в ґрунті.

Дослід 3. Виявлення у ґрунті води.
Грудочка ґрунту нагрівається на вогні. Під час нагрівання над ґрунтом тримаємо дзеркало або прозоре скло. Через деякий час на склі (дзеркалі) з’являться крапельки води. Звідки вони могли взятись? Випарувались із ґрунту, що доводить наявність у ґрунті води.
Дослід 4. Виявлення у ґрунті піску та глини.
Грудочка ґрунту поміщається у склянку зі звичайною водою і перемішується. Через деякий час на дні склянки з’являється осад жовтуватого кольору. Цей осад утворюють часточки піску та глини.
Підбиваємо підсумок:
1. Із чого складається ґрунт? (Ґрунт складається із піску, глини, гумусу (перегною), води, повітря.)
2. Які живі істоти живуть у ґрунті? (Жуки та їхні личинки, дощові черв’яки, бактерії, великі тварини, які живуть у норах.)
Кількість цих складових частин ґрунту неоднакова (подібно до того, як поєднання білого й житнього борошна в різних кількостях забезпечує виготовлення кількох сортів хліба). Отже, на Землі існує багато різних видів ґрунтів.

2) Види ґрунтів.
а) Слово вчителя.
Ґрунти можна поділити на три основні види: чорноземи, глинисті та піщані ґрунти.
Чорноземи — це ґрунти темнозабарвленого (чорного) кольору. Їм притаманні гарні повітряно-водні властивості, грудочкова або зерниста структура. Чорноземи багаті на перегній і відповідно є найбільш родючими ґрунтами.
Піщані ґрунти складаються з невеликих часток розміром 0,1–2 мм. Їм притаманна висока водопроникність (вони погано затримують воду), велика частка піску і мала частка перегною та мінеральних речовин. Зазвичай такі ґрунти називають легкими або пухкими (містять багато повітря). Їм притаманний жовтий колір.
Глинисті ґрунти складаються з дрібних часток розміром менше за 0,01 мм, які мають форму лусочок та пластинок. Відстань між ними називається порами. Пори заповнюються водою, яка добре там утримується, тому що самі глинисті часточки не пропускають воду. Глинисті ґрунти ніколи не віддають воду повністю, навіть коли висихають, вони стають твердими і не пропускають повітря. Вони є дуже щільними, погано пропускають повітря, проте мають більше гумусу, ніж піщані ґрунти. Зазвичай вони жовтогарячого або коричневого кольору.
в) Складання схеми.
 3) Утворення ґрунту.
а)  Слово вчителя.
Нам відомо, що рельєф планети постійно змінюється, гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. Кам’яні породи (найменші частки материнських порід, які розташовуються глибоко під Землею) входять до складу ґрунту. Материнські породи руйнуються внаслідок природних процесів, таких як ерозія, виверження вулканів, рух льодовиків, оселення на них живих організмів (наприклад, лишайників, рослин тощо).
Ерозія ґрунту (від латин. еrosio — роз’їдання) — це руйнування його верхнього найродючішого шару та підґрунтя під впливом природних та антропогенних чинників. Залежно від природних чинників руйнування ґрунту або гірських порід, розрізняють водну та вітрову ерозію. Водна ерозія ґрунту спричиняється водним потоком або льодом. Вона проявляється у змиванні верхнього шару ґрунту або розмиванні його в глибину під впливом талих, дощових і поливних вод. Також ґрунт може утворюватись шляхом повітряної (вітряної) ерозії.

Ерозія є одним із головних чинників формування рельєфу земної поверхні. У результаті ерозії утворюються яри, балки, річкові долини тощо. Ерозія спостерігається не тільки на Землі, її наслідки можна побачити і на інших планетах Сонячної системи, зокрема на Марсі.
На утворення ґрунту впливають і кліматичні умови. Клімат обумовлює наявність у ньому тепла і вологи.
Також велику роль в утворенні ґрунту відіграють тварини, які оселяються в ньому. Вони постійно розпушують ґрунт (тобто насичують його повітрям і дають змогу надходити воді).
Отже, утворення ґрунту залежить здебільшого від природних процесів, але людина також може впливати на утворення або перетворення ґрунтів. Наприклад, тварини на пасовищах, які створюють люди, призводять до механічного руйнування та переміщення ґрунту копитами. Також людина переміщує ґрунт під час його обробітку (оранки, культивації, боронування, сівби), руйнує ґрунт під час видобування різних корисних копалин або засипає шаром будівельного сміття під час будівництва житлових та промислових об’єктів, використовує ґрунт для прокладання транспортних шляхів тощо.
(Гірські породи +гумус +вода +повітря) х  на час = ґрунт.
Прийом «Цікавинка»
Один сантиметр родючого грунту природа нагромаджує  близько за 300 років (якщо їй ніхто не заважає).
Завдання: порахуйте, скільки потрібно років, щоб утворився шар грунту 10 см?

4)      Значення ґрунту.
 а)     Самостійна робота учнів з підручником; б) заповнення таблиці.
Учні самостійно заповнюють таблицю в зошитах за допомогою матеріалів підручника.
Ґрунт
Значення для рослин
Значення для тварин
Значення для людини




Основне значення ґрунту в тому, що він здійснює безпосереднє
мінеральне живлення рослин (надає їм воду та всі необхідні поживні речовини для зростання). Більшість рослин зростає саме на ґрунті.
Ґрунт є середовищем існування для багатьох мікроорганізмів (бактерій, грибів), а також тварин (кротів, гризунів, личинок комах, дощових черв’яків та ін.). Дощові черв’яки утворюють у ґрунті отвори, крізь які до нього надходять вода та повітря. Проникаючи у ґрунт, черв’яки затягують у нього частини рослин, які потім перегнивають і підживлюють його.
Ґрунт також має велике значення для людини. Він є основним засобом сільськогосподарського виробництва. Він є основою для забудівлі будинків. Ґрунт також має важливе санітарно-гігієнічне та медичне значення, його хімічний склад і наявність у ньому мікроорганізмів значною мірою впливають на стан здоров’я населення і свійських тварин відповідної території.
Ґрунт забезпечує великий кругообіг речовин на земній поверхні, регулює хімічний склад атмосфери й гідросфери.
Ґрунт є фактором формування сольового складу Світового океану.
Ґрунт накопичує в собі поживні речовини (гумус) і зв’язану з ним хімічну енергію.
IV. Закріплення нового матеріалу
1.  Дидактична гра «Хто у ґрунті живе?».
Учням пропонується обрати серед зображень тварин тих, для кого ґрунт є домівкою (середовищем існування). (Роздавальний матеріал.)
№ 1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6

2.  Рольова гра «Пошта».
Робота в парах.
Учням пропонується віднести характеристики ґрунтів до «поштових скриньок». (Роздавальний матеріал.) Кожна пара учнів отримує одну характеристику. Учні мають, порадившись, визначити скриньку, до якої треба віднести цю характеристику. Після цього учні по черзі віддають свої відповіді (складають до певного кошика, або розміщують на дошці під відповідним написом).
Чорноземи
Піщані ґрунти
Глинисті ґрунти




1.  Темнозабарвленого (чорного) кольору.
2.  Погано затримують воду.
3.  Складаються з дрібних лусочок та пластинок.
4.  Грудочкова або зерниста структура.
5.  Багаті на перегній.
6.  Добре утримують воду.
7.  Містять мало перегною.
8.  Є найбільш родючими ґрунтами.
9.  Містять багато повітря.
10. Дуже щільні.
11. Погано пропускають повітря.
12. Зазвичай жовтого кольору.

Відповідь:
Чорноземи
Піщані ґрунти
Глинисті ґрунти
1, 4, 5, 8
2, 7, 9, 12
3, 6, 10, 11

3 . Прийом «Кросворд»
Заготовку кросворда можна зробити заздалегідь і роздати кожному учню.
По горизонталі:
1. Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)
2. Рідина, що належить до складу ґрунту. (Вода)
3. Головна ознака ґрунту. (Родючість)
По вертикалі: 1. Одна із складових ґрунту. (Пісок)
4. Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)
5. Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).
6.  Ґрунт розпушують для збільшення у ньому кількості... (повітря).
V.      Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Сучасний урок – спільна творчість учителя та учнів
Тема: ВІЛ/СНІД – виклик  людству.
Урок-проект
Мета: сформувати в учнів поняття про небезпеку епідемії ВІЛ/СНІД,ознайомитися зі шляхами передавання і методами захисту від ВІЛ-інфекції, розвивати навички толерантного ставлення до людей,які живуть з ВІЛ .
           Обладнання: підручник «Основи здоров’я»; кінофільм ,друковані     матеріали,таблиці,картки,олівці,плакат,сердечка,свічки
Основні поняття й терміни уроку: інфекція,імунітет,ВІЛ-інфекція,СНІД,дискримінація,толерантність
Тип уроку:комбінований
   Форма уроку: інтегрований
                                                            
         Методи навчання: І . інформаційно-рецептивний:словесний(розповід-    пояснення,бесіда,робота з підручником);наочний (ілюстрація,презентація);ІІ. проблемно-пошуковий(постановка проблемного питання)
Хід уроку:
        І.Організаційний етап (привітатись,назвати тему,завдання)
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Ми вже говорили з вами  на уроках про шкідливий  вплив на організм людини тютюнопаління ,алкоголю та наркотиків,про необхідність вести здоровий спосіб життя,зміцнювати організм  – імунітет.
Зміцнють  імунітет людини - свіже повітря, вітаміни,повноцінне харчування.
Імунітет-захисна функція організму.
Послаблюють імунітет людини -  хвороботворні віруси,бактерії.
ІІІ . Вивчення нового матеріалу
1.ВІЛ-інфекція
 ВІЛ-інфекція – захворювання, спричинене ВІЛ
В - вірус (збудник захворювань)
І  - імунодефіциту (відсутність імунної реакції організму)
Л - людини
 Шляхи передавання її обмежені . Для дитини вашого віку небезпечними є контакти з кров’ю хворих. Від моменту зараження до появи . Ця інфекція здатна багато років існувати в організмі людини і не проявлятися жодними симптомами. ВІЛ не передається при побутових контактах з інфікованими людьми. Тому спілкуватися і дружити з ними абсолютно безпечно.

2.СНІД.
СНІД – це остання стадія ВІЛ-інфекції,яка починається тоді,коли імунітет людини зруйнований
С - синдром (низка синдромів,що вказують на наявність хвороби)
Н - набутого (не спадкового)
І   - імунного ( стосується імунної системи,яка забезпечує захист від       хвороботворних мікроорганізмів) 
Д - дефіциту  (відсутність будь-чого,в даному випадку імунної реакції на наявність інфекції в організмі)

Запитання для обговорення
У чому відмість між ВІЛ і СНІДом?

Завдання 1.
Проаналізуйте наведені нижче твердження про ВІЛ/СНІД: які з них є фактами, а які міфами?
o   Можна заразитися,якщо сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним однокласником?
o   Небезпечно проколювати вуха спільною голкою?
o   Небезпечно гратися гострими предметами (лезами,ножами,голками і шприцами),знайденими надворі,у підїзді,деінде
o   Можна заразитися ВІЛ через фонтанчик для пиття
o   Можна заразитися ВІЛ у переповненому транспорті
o   Дуже небезпечно гратися у кровне братання
o   Можна заразитися,якщо торкатися крові інших людей без гумових рукавичок
o   Можна заразитися ВІЛ через одяг та взуття хворих
o   ВІЛ передається через одяг та взуття хворих
o   ВІЛ передається комарами
o   ВІЛ не передається через дружбу і спілкування
Завдання 2.
Зафарбуй червоним кольором ситуації з високим ризиком інфікування, жовтим – ситуації з низьким ризиком, зеленим – ситуації  в яких ризику немає
РИЗИК 
ВИСОКИЙ
РИЗИК
НИЗЬКИЙ
РИЗИКУ
НЕМАЄ
Значний контакт
з кров
ю
Існує можливість незначного контакту з кров’ю,наприклад, коли вона потрапить на неушкоджену шкіру
Немає контакту з кровю
(заготовити картки)
Гра «Цукерки»
Трьом групам роздати цукерки,а четвертій ні.Що відчувають ті,хто не отримав цукерок?Що це було? (дискримінація) Тим,хто не отримав раніше роздайте шоколадні цукерки,поясніть,що це позитивна дискримінація.
Завдання 3.Роздайте «сердечка». Напишіть на них, що ти можеш зробити для ВІЛ-позитивного друга,подруги. Прикріпіть їх до плаката «Серце друга».
ІV. Підсумки уроку.Презентація «ВІЛ- виклик людству»
На плакат з червоною стрічкою поставити запалені свічки- як знак підтримки тих, хто живе з ВІЛ і як пам'ять про тих, хто помер від СНІДу
V.Домашнє завдання. Вивчити відповідний параграф

                                        Година спілкування: 
“Неймовірний  птах ”, “голос народу ”  -
Ліна Костенко.
Вірші Л. Костенко читають учні 5 класу
        ПАПОРОТЬ
Птиці зелені
у пізню пору
спати злетілись
на свіжий поруб.

Тихо спустились
на жовту глицю
птиці зелені,
зелені птиці.

Крилами били,
пера губили,
голови сизі
низько хилили.

Пні навкруги –
їхні родичі кровні.
Зрізи на пнях –
наче місяць у повні.

Птиці зелені!
Що ж вам ще треба?
Маєте місяць.
Маєте небо.

Та на зорі,
в золотаву пору
птиці зелені
рвонулися вгору.

Тільки злетіть
не змогли, не зуміли:
тісно було,
переплутались крила.

ЩЕ НАЗВА Є, А РІЧКИ ВЖЕ НЕМАЄ

Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.

І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.

Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.

Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх берегів.

Я ХОЧУ НА ОЗЕРО СВІТЯЗЬ…

Я хочу на озеро Світязь,
в туман таємничних лісів.
Воно мені виникло звідкись,
у нього сто сот голосів.
Воно мені світить і світить,
таке воно в світі одне.
– Я Світязь, я Світязь, я Світязь!
Невже ти не чуєш мене?!

І голосом дивним, похмурим,
як давній надтріснутий дзвін:
– Батурин, Батурин, Батурин! –
лунає мені навздогін.

Я річку побачила раптом.
Питаю: - А хто ж ти така?
– Я Альта, я Альта, я Альта! –
тонесенько плаче ріка…

СКІВСЬКА  БАБА

Ти, скіфська баба, кам’яна незграба,
стоїш в степах… Курай і бугила…
Яка ж ти баба, ну яка ж ти баба?!
За сто віків дитя не привела!
Були б у нього кремінь-ноженята,
ото вже б гупотіло по ланах!
Чого смієшся? Космос нежонатий,
а ти стоїш одна у полинах.
Невже ж таки ніхто не женихався?
А висить же в музеях твій портрет.
Тобі козацький череп усміхався,
Та це – минуле. Ти дивись вперед.
Ти звикла – коні, гаківниці, стріли,
Зрадецькі хани з профілем шулік…
Ти це забудь. Усе це застаріле.
Поглянь навколо. Це – двадцятий вік.
А ти стоїш. Звітріли коси й руки.
Скришились плечі,– може, скажеш, ні?
Були б у тебе кам’яні онуки.
Ти розумієш, бабо? Кам’яні!
Ото – літак, а не якась дараба.
Це все – прогрес. А ти стара як світ…
…Сміється баба, клята скіфська баба,
сміється, ухопившись за живіт.

ЛАСТІВКИ ТІКАЮТЬ ІЗ ЄВРОПИ
Ластівки тікають із Європи,
Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев,
Чад, бензин, вібрації, галопи,-
Птиці мертві падають з дерев.
Може, десь є лотоси і гінкго,
Тихі ріки і рожева даль-
У краю неляканих фламінго,
Де росте неламаний мигдаль.
Може, там є птицям привілеї…
А гніздо ліпити,ластівки,-
Все одно вам із якого глеб,-
З Рейну, з Нілу чи Угрюм-ріки?
Ну, а потім, -я люблю вас змалку.
А  іще – спасибі вам за все,
Тільки хто ж це королеві Марку
золотинку в дзьобі принесе?
Я ВРАНЦІ ГОЛОС ГОРЛИЦІ ЛЮБЛЮ…
Я вранці голос горлиці люблю,
Скрипучі гальма першого трамваю
я забуваю,зовсім забуваю.
Я вранці голос горлиці люблю,
Чи, може це ввижається мені
Той несказанний камертон природи,
де зорі ясні і де тихі води?-
Я вранці голос горлиці люблю,
Я скучила за дивним зойком слова,
Мого народу гілочка тернова.
Гарячий лоб до шибки притулю.
Я вранці голос горлиці люблю…

ГОРОБЕЦЬ IЗ БIЛОЮ БОРОДОЮ
Розбiгайтесь, людоньки, хто кудою!
Горобець
iз бiлою бородою!
Що за диво дивнее? На вiку
Впершебачу бороду отаку.
Може, вiнстарiйшиначимудрець?
Може, вiнзаслуженийгоробець?
Нi, несе у дзьобикувiнпiр'ïнку.
Пригодиться дiточкам на перинку.
СИНИЧКИ НА СНIГУ
Синицi голодом намлiлись —
Така зима, така зима!..
Оце б у вирiйполетiти, —
Так батькiвщини ж там нема.





ВЖЕ БРАМИ ЛІТА ЗАМИКАЄ ОСІНЬ...
Задощило.  Захлюпало.  Серпеньвипустив серп.
Цвіркуни   й   перепілочки   припинили   концерт.
Чорногузпоклонився лугам і садам.
Відлітаючи в Африку, пакував чемодан.
Де ж ти, літо, поділось, кудиподалось?
Осінь, ось вона, осінь! Осінь, ось вона, ось.
Осіньбрамитвоїзамикалавночі,
погубила у небіжуравлиніключі
ЗИМОВІ ГОРОБЦІ
Ріка заснула в берегах.
Село сотаєтьсядимками.
Як чорнічерги у снігах,
стоятьпохнюпленіпаркани.
А на малому деревці
з такою гілкою рогатою
лузають зиму горобці
і літо-літечкопригадують...
ПЕРЕКИНУТА ШПАКIВНЯ
Плаче шпак уранцiпiслязливи,
Дешумлять на греблiявори,
Щошпакiвнювiтерчорногривий
Перекинув денцем догори.
Борсаються бiднi шпаченята,
Як
його зарадити бiдi?
Клiпають
пiтьми оченятами:
— Випадемо, татку, що
тодi?
Ще якби ïм день чи пiвтораднi,
Ще
якби ïм днiв хоча б iз п'ять!
Бо вони ще ж зовсiм
безпораднi, —
Падаючи, ще не полетять.






















Комментариев нет:

Отправить комментарий