Методична скарбничка

                                                                   
Не достатньо отримувати знання -

треба знайти їм застосування.

Не достатньо тільки бажати -

треба творити.

Й.В.Гете

З досвіду роботи учителя основ здоров’я,
 «спеціаліста вищої категорії»,
 учителя-методиста - Скиби Н.В.
Здоров’язбережувальні технології та рекомендації щодо їх використання 

Одне з найважливіших завдань сучасної школи – навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я, виховувати у них навички безпечної поведінки. Це завдання реалізується шляхом вивчення предмета «Основи здоров’я», який поєднує елементи знань щодо збереження і захисту життя та зміцнення здоров’я.

Запровадження предмета «Основи здоров’я» є важливим досягненням

на шляху інституалізації сучасної превентивної освіти в Україні.

Основні напрями моєї роботи та роботи вчителів нашої школи

у 2015/2016 навчальному році можна виокремити такі:

- упровадження здоров’язбережувальних технологій;

- упровадження інтерактивних методик;

- упровадження дослідницьких і проектних методик та інші.

Треба зазначити, що тільки один учитель, який реалізує здоров’язбережувальні технології, не в змозі змінити ситуацію в школі.

Питання упровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках природничо –математичних дисциплін розглядалося на МО

Учитель математики Скиба А.М. презентувала проект «Даючи знання , не забирай здоров’я» та досвіт роботи на тему «Упровадження здоров’язбережувальних технологій на уроках математики» на ШМО ,та узяла участь у щорічному районному конкурсі вчительських проектів, де посіла І місце.

До цієї роботи необхідно залучити весь колектив навчального закладу. Це дозволить виробити стратегію вирішення проблем оздоровлювальної функції освіти. Тому це і є головним напрямом науково-методичної роботи вчителів середньої та старшої школи.

Здійснити організацію здоров’язбережувального навчального процесу за всіма напрямами можливо завдяки системній роботі вчителів на уроках і в позаурочний час, а таким прикладом є якісне проведення Місячника пропаганди здорового способу життя та тиждень здоров’я у нашій школі.

Проведення Місячника пропаганди здорового способу життя та тиждень здоров’я стає спільною справою, яка згуртовує школярів, навчає діяти дружно й організовано, встановлює зв’язки між різними віковими групами навчального закладу. Учителя спираються також на досвід та авторитет батьків, заохочувати їх до участі у класних і позакласних заходах.

В усіх навчальних класах обладнано куточки безпеки життя та здоров’я учнів, куточки здоров’я

Щороку у квітні проводяться конкурси учнівської творчості, присвячені Всесвітньому Дню здоров’я у різних номінаціях:

конкурс агітбригад «Ми вибираємо здоров’я», шкільних акцій «Щастя бути здоровим!»,профілактика туберкульозу «Здолаємо туберкульоз разом!», «ВІЛ/СНІД загроза людству», конкурс учнівських проектів та інші.

Переконана, дитина повинна бути здоровою, а зможе вона такою стати в здоровому суспільстві, на здоровій планеті.

Тому завдання вчителя – зорієнтувати свого учня на здоровий спосіб життя, що потребує зміни стилю життя. Наш підліток має бути соціально активним, дієвим та відповідальним за свої дії, чітко усвідомлювати їх наслідки. Учень активна і творча особистість, здатна пізнавати й саморозвиватись, бачити, розуміти протиріччя, які існують у суспільстві, економіці, екології.

Саме опрацювання проблем і пошук рішень на основі співробітництва вчителів та учнів через діяльність поступово сприяють зміні власних поглядів, зміні поведінки, стилю життя та виховують нові здоров'язберігаючі звички.

Педагогіка співробітництва і розвивального навчання – джерело тренінгу.

В основу педагогіка співробітництва і розвивального навчання покладено ідеї психолога Л.В.Виготського.

У стислому викладі вони зводяться до наступного:

1.Соціальне оточення дитини є основним джерелом її розвитку.

2.Навчання нового відбувається шляхом наслідування.

Наслідування – це те,що дитина не здатна виконати самостійно,але чого може навчитися від інших або у співпраці з ними.

Ідеї Виготського визначають сутність сучасного підходу до освіти, який називають педагогікою співробітництва і розвивального навчання.

Переконана, що використання тренінгових систем на уроках

«Основ здоров’я» дає змогу швидко залучити учнів до рольових ігор,дискусій,дебатів, «руханок», які навчать їх висловлювати свої думки,робити добрі вчинки,формувати самооцінку . Діти цілий урок у русі, вони малюють,фантазують,групами оформлюють газети,виступають,

дискутують.

Тренінги не схожі між собою,кожен тренінг особливий. Під час них діти розвиваються. Вони дізнаються один про одного те, чого не знали протягом багатьох років навчання

Тренінг – це це форма групової роботи,яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

У педагогіці співробітництва і розвивального навчання тренінг -:

1.Нові підходи (співпраця,відкритість,активність,відповідальність.

2.Нові знання(інтенсивне засвоєння,уточнення)

3.Позитивні цінності,ставлення,ідеали.

4.Нові уміння і навички

Але на сучасному етапі основною формою організації навчальної діяльності учнів залишається урок, тому основним напрямом цієї роботи є валеологізація уроку.

Сутність валеологічно проведеного уроку полягає в тому, що це урок, який забезпечує дитині й учителеві збереження і збільшення їх життєвих сил від початку до кінця уроку, тобто який додає і дітям, і вчителеві здоров’я. Урок у здоров’язбережувальних технологіях не повинен погіршувати здоров’я.

Сучасний урок – це урок інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, стимулює цікавість, творчість.

Усе це досягається різноманітними формами роботи з використанням інноваційних технологій.

Важливою умовою здоров’язбережувального уроку є створення на всіх етапах певного психологічного клімату: ситуація успіху для кожної дитини, співпраця всіх учасників навчального процесу, доброзичливі стосунки.

Допомогти встановити комфортну атмосферу на уроці можуть урізноманітнення, несподіванки, фантазії й завдання, які спонукають до дії.

Сьогодні існує багато методик, які, органічно доповнюючи одна одну, допомагають дитині швидко навчитися процесу творчості. Одним із найпріоритетніших є інноваційний метод проектів.

Метод проекту – пошук розумного балансу між академічними знаннями і прагматичними вміннями. Основою його є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі.

Вдалі учнівські проекти в старшій школі:

· «Профілактика йододефіциту» І місце районному конкурсі учнівських проектів (2012-2013 н.р.)

· «Системи оздоровлення» ІІ місце у районному конкурсі учнівських проектів (2013-2014 н.р.)

· «Підвищення адаптаційних механізмів організму людини»

ІІ місце в ІІ етапі предметної олімпіади з екології

Вдалі учнівські проекти в середній школі:

· «Колючій лікар на підвіконні» І місце районному конкурсі учнівських проектів (2013-2014 н.р.)

· «Хвостаті лікарі» І місце районному конкурсі учнівських проектів (2014-2015 н.р.)

В них розкриті практичні методики сприяння здоров’ю





«Спілкування з природою не тільки  доставляє естетичну 

насолоду, 

але й впливає на формування світогляду дітей,
 на їх моральний розвиток, розширює 
кругозір, збагачує враження»

К.Ушинський

З досвіду роботи учителя природознавства , 
«спеціаліста вищої категорії», 
учителя-методиста - Скиби Н.В.

Методика впровадження проектної технології на уроках

природознавства у п’ятому класі

Яким має бути урок природознавства , щоб одержати віддачу?

Інтерес учнів до уроку та його ефективність зростають, коли поряд із класичними методами широко використовують активні форми навчання, взаємодія вчителя і учнів стає набагато результативнішою,якщо організувати навчання у співробітництві.

Впровадження проектної технології на уроках природознавства спрямоване на стимулювання інтересу учнів до самостійного здобуття нових знань і застосування їх шляхом розв’язування проблем у конкретній практичній діяльності. Усі запропоновані програмою міні-проекти мають, як правило, короткотерміновий характер та інтегрований зміст.

Проектне навчання можна вважати проблемним і розвивальним, оскільки воно формує мотивацію до створення і перетворення себе.

Під час виконання проектної технології розв ’язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних та розвивальних завдань; формують компетенції, яких потребує сучасне життя, зокрема:
соціальні; інформаційні;комунікативні,саморозвитку, самоосвіти

Переваги проектної технології – в активізації пізнавальної діяльності учнів, за якою вони навчаються самостійно опановувати знаннями,користуватися набутим для розв ’язання нових пізнавальних і практичних задач, виконуючи різні соціальні ролі,знайомляться з різними культурами, точками зору на одну проблему, опановують уміння користуватися досліднецькими методами: збирати необхідну інформацію, факти, аналізувати, висувати гіпотези, робити висновки.

У природничій науці застосовуються проекти, що розкривають різні аспекти її змісту . Серед школярів особливо популярними є проекти з екологічної, краєзнавчої, комплексно-біологічної, комплексно - хімічної ,оздоровчої тематики

За способом переважаючої діяльності учнів виділяються:

v Дослідницькі, ігрові,творчі, практико-орієнтовані, пізнавальні

За тривалістю часу проведення проектів їх поділяють :

короткострокові (міні-проекти), середньострокові та довгострокові

Етапи роботи : цінністно-орієнтований, конструктивний, оціночно- рефлективний,презентаційний.



Типи проектів:


Досліднецькі проекти розвивають навички високого мислення.Орієнтовані на розв’язання наукової проблеми, що включає з’ясування актуальної теми дослідження, визначення мети, задач,предмета і об’єкта дослідження,а також сукупність методів дослідження, шляхів розв’язання проблеми, обговорення й оформлення отриманих результат.

«Жива вода і сила слова», «Де ми втрачаємо воду?», «Вода –це кров біосфери»

Інформаційні та пізнавальні. Спрямовані на збирання інформації про якийсь об’єкт, явище,конструювання процесу та явища в конкретних умовах.

«Вчені натуралісти. В.Вернадський», «Лікарі дерев», «Вдалі рибалки – Пелікан рожевий»

Практико-орієнтовані .Спрямовані на конкретний практичний результат та пов’язані із соціальними цінностями учнів: очищення водойм, створення планів місцевості, моніторинг хімічного складу води. Як правило , такий проект повинен мати зовнішню оцінку з боку інших людей. «Екологічні проблеми с.Східне», «Виготовлення екологічної карти села»

Ігрові та творчі. В ігрових проектах учні найчастіше прибирають на себе певні ролі,зумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути конкретні і вигадані особи, що імітують соціальні, ділові відносини, вигадані ситуації, які ускладнюються учасниками.

«Квіти –первоцвіти», казка «Колобок» на сучасний лад.

Використання проектної роботи на уроках природознавства дозволило мені застосувати в навчально-виховному процесі велику кількість методів і прийомів навчання . Це, в свою чергу , дало можливість активізувати пізнавальну діяльність учнів, створити позитивну мотивацію навчання, сприяло пробудженню інтересу до вивчення предмету; привчало учнів до колективної та самостійної роботи, розвивало самостійність під час опанування знаннями, стимулювало творче зростання дитини. Як результат – покращення якості знань учнів, зростання інтересу учнів до вивчення предмета природознавства.

Упровадження проектних технології в практику роботи сприяє розв’язанню низки проблем педагога-практика :

o диференціація навчання перетворює урок природознавства на цікавий предмет навіть для учнів із початковим рівнем навчання;

o поставлені перед учнями завдання спонукають їх до дії, змушують самостійно знаходити рішення;

o учні стають зацікавленими в обміні інформацією, що привчає їх поважати думку інших; знання, добуті самостійно, запам’ятовуються краще;

o ефективне залучення учнів до сучасних інформаційних технологій

Запровадження проектної технології має широке поле для пошукової та експериментальної роботи , розвитку творчості вчителя

Комментариев нет:

Отправить комментарий