Скиба Надія Вікторівна
заступник директора з НВР,
комунальний заклад “Східненський ліцей”
Музиківської сільської ради
Херсонського району Херсонської області”
Електронна пошта: nadiya.skiba.68@ukr.net
ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ПІДТРИМКИ ТА РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ ЛІЦЕЮ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ
(НА ПРИКЛАДІ КЗ “СХІДНЕНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ” МУЗИКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ХЕРСОНСЬКОГО РАЙОНУ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ”)
Анотація. У статті проаналізовано організацію освітнього середовища закладу освіти для підтримки, розвитку здібних та обдарованих учнів під час дистанційного навчання в умовах війни.
Ключові слова: Обдарованість, обдаровані діти, здібні діти, ситуація успіху, діяльнісний підхід, освітні втрати.
ВСТУП. На сьогодення залишається актуальною проблемою організація освітнього середовища у закладах освіти для підтримки, розвитку здібних та обдарованих здобувачів освіти в умовах війни. Заклад освіти є тією ланкою у структурі, де повною мірою реалізується політика держави, державних Програм щодо розвитку та підтримки творчо обдарованого учнівства, де надаються можливості кожній дитині відповідно до її нахилів та здібностей виявити свою обдарованість. З метою виявлення та підтримки обдарованих дітей і учнівської молоді, створення сприятливих умов для всебічного розвитку інтелектуального і творчого потенціалу талановитих дітей та підлітків, стимулювання їх творчого самовдосконалення, залучення обдарованої молоді до науково-дослідницької діяльності, піднесення статусу обдарованих дітей та їх наставників підготовки майбутньої наукової зміни, у ліцеї затверджено Програму “Обдарована дитина”, План роботи з обдарованими та здібними дітьми на 2024-2025 навчальний рік, структуру організації освітнього процесу обдарованих дітей в умовах війни та інформаційний банк даних “Обдарованість” за сферами - інтелектуальна сфера, сфера академічних досягнень, творчість, спілкування, сфера художньої діяльності, рухова сфера. Робота з обдарованими та здібними учнями у ліцеї спланована і організована, передбачає тісну співпрацю вчителів та учнів, залучення батьків до проблем навчання, застосовуючи діяльнісний підхід, направлена на подолання навчальних, виховних та психосоціальних втрат.
15 квітня 2025 року у КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» відбувся науково-освітній семінар «Пошук, виявлення, розвиток обдарованості», у якому брали участь педагоги нашого закладу освіти, та підтримали думку спікерів, що саме від педагога залежить, чи буде своєчасно помічено прояви обдарованості, чи отримає учень/учениця необхідну мотивацію, підтримку та інструменти для самореалізації; що саме вчитель загальної середньої школи відіграє ключову роль у процесі формування освітньої траєкторії такої дитини.
Співорганізатор заходу – Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України.
МЕТА. Узагальнення досвіду організації освітнього простору для підтримки, розвитку здібних та обдарованих учнів ліцею під час дистанційного навчання в умовах війни.
ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
У закладі освіти працюють висококваліфіковані спеціалісти, які закладають основу для майбутнього особистісного розвитку. Здійснюються заходи щодо пошуку, розвитку та підтримки обдарованого учнівства. Забезпечено методично-організаційний супровід участі учнів у олімпіадах, конкурсах. Налагоджена робота над створенням Індивідуальних освітніх траєкторій (ІОТ) для дітей з високою пізнавальною активністю.
Практичним психологом розроблена структура психологічного супроводу обдарованої дитини: психодіагностична робота; консультаційна робота з батьками та педагогами; психокорекційні заняття. У роботі з обдарованими дітьми були використані такі форми навчання: індивідуальні, групові та самостійна робота учнів.
Вчителі-предметники, асистенти вчителів займалися розвитком інтелектуальної та емоційної сфери: проводили індивідуальні та групові заняття; уроки творчості. Створювали на уроках ситуації успіху. Педагоги розуміють доцільність наступних положень: кожна дитина має задатки та прагне реалізувати свої здібності. На першому етапі діти залучаються до участі у онлайн-заходах на рівні ліцею. На другому етапі відбувається більш досконаліше вивчення здібностей, інтересів учнів для їх залучення до онлайн-заходів на рівні ОТГ, обласному та Всеукраїнському. Учні беруть активну участь у Всеукраїнських інтернет-конкурсах, STEM-фестивалі тощо.
Наші здобувачі освіти впродовж п’яти років успішно навчалися у Малій академії наук та були переможцями Всеукраїнських конкурсів. Відновлення роботи закладу освіти після деокупації, дозволило відновити роботу педагогів зі здібними та обдарованими учнями та організувати відповідну роботу згідно наказу директора №137 від 30.08.2024р. “Про роботу зі здібними та обдарованими учнями у 2024-2025 навчальному році”
У закладі освіти організовано проведення І, ІІ етапів ХХV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та І, ІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів та у 2024-2025 навчальному році”
Учнями — переможцями ІІ етапу ХХV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика стали:
-3 учнів 1-4 класів НУШ; 3 учнів 5-7 класів НУШ; 3 учнів 9-11 класів.
Учасниками ІІІ етапу ХХV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика стали: учні 3 та 5 класу.
Учнями — переможцями ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад стали:
-1 учень 7 класу; 3 учні 8 класу; 1 учень 9 класу; 1 учень 10 класу; 2 учні 11 класу.
Учасницею ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії стала учениця 11 класу.
Учні 1-11 класів активно брали участь у Всеукраїнській інтернет-олімпіаді «На Урок» “Осінь 2024”, “Весна 2025” та Всеукраїнських інтернет- конкурсах «На Урок».
Завдання Всеукраїнських інтернет-олімпіад «На Урок» “Осінь 2024”, “Весна 2025” — це повторення навчального матеріалу вивченого минулого року та актуалізація нового, це захопливі інтерактивні завдання, гарантовані нагороди та подарунки для кожного. Створюють рівні умови для всіх, можливість продемонструвати реальний рівень знань та як інструмент подолання освітніх втрат.
ХХІІІ Всеукраїнська інтернет-олімпіада з англійської мови «На урок» :
(Усього нагороджено- Дипломами ІІ ступеня- 2 учні; Дипломами ІІІ ступеня- 3 учні).
Всеукраїнська інтернет-олімпіада з математики “На Урок”:
(Усього нагороджено - Дипломами ІІІ ступеня- 5 учнів).
Всеукраїнська інтернет-олімпіада з інформатики “НаУрок”:
(Усього нагороджено - Дипломами І ступеня- 1 учень; Дипломами ІІІ ступеня- 2 учнів)
Всеукраїнський інтернет-конкурс «Стоп ВІЛ/СНІД» “На Урок”:
(Усього нагороджено - Дипломами І ступеня- 1 учень; Дипломами ІІ ступеня- 3 учні; Дипломами ІІІ ступеня- 2 учні)
Всеукраїнський інтернет-конкурс "Михайло Коцюбинський - перший модерніст української літератури” “На Урок”:
(Диплом І ступеня, 2 учні )
Всеукраїнський інтернет конкурс "Слово до слова" “На Урок”:
(Диплом ІІ ступеня- 1 учень)
Всеукраїнський інтернет -конкурс "Світ мандрів Григорія Сковороди" “На Урок”:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 1 учень ; Дипломами ІІ ступеня- 3 учні ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень)
Всеукраїнський інтернет-конкурс “До Дня Гідності та Свободи” “На Урок”:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 3 учні ; Дипломами ІІ ступеня- 1 учень)
Всеукраїнський інтернет-конкурс “День української пісні # завжди в тренді” “На Урок”:
(Диплом І ступеня- 1 учень)
Всеукраїнський інтернет-конкурс «Стоп ВІЛ/СНІД» “На Урок”:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 1 учень ; Дипломами ІІ ступеня- 4 учні ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень)
Інтернет-олімпіада з англійської мови для учнів 1 класу "На Урок":
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 2 учні ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень)
Заочний конкурс відеороликів “Незламна Херсонщина”:
(Дипломи за участь 2 учні 1 класу)
Всеукраїнський конкурс до Дня Гідності та Свободи від проєкту “На Урок”:
(Диплом ІІ ступеня- 1 учень)
XXIII Всеукраїнській інтернет — олімпіада «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 6 учнів ; Дипломами ІІ ступеня- 3 учні ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень)
Відеоробота «Війна забирає дитинство! Повернемо його разом!» та Всеукраїнський конкурс «Новорічна композиція», Сертифікат учасника отримала учениця 2 класу.
Учасником обласного етапу Всеукраїнського конкурсу- «Український сувенір» стала учениця 2 класу.
Всеукраїнська інтернет – олімпіада з предметів початкової школи « На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 2 учні ; Дипломами ІІ ступеня- 2 учні )
Всеукраїнська інтернет – олімпіада з “Мистецтва” «На Урок»:
(Диплом III ступеня учениця 3 класу)
Всеукраїнський конкурс «Слово до слова» « На урок» :
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 4 учні ; Дипломами ІІ ступеня- 1 учень ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень; Диплом учасника- учень 3 інклюзивного класу дитина з ООП)
Всеукраїнський конкурс «Новорічна композиція»:
(I місце, « Сяйво Перемоги» , скарбничка родинної творчості «Новорічне диво», учениця 3 класу) ;
(I місце, «Новорічна зустріч з Сантою» та «Різдвяна казка», учениця 3 класу)
Всеукраїнська виставка – конкурс « Український сувенір»:
(I місце , учениця 3 класу « Український віночок – оберіг» , « Незламна квітуча Україна»,« Іграшки – забавлянки», « Хай Вас янгольський цвіт укриває від бід»)
(I місце, учениця 3 класу «Лялька – мотанка»)
Інтернет-олімпіада з англійської мови "На урок" для учнів 3 класу:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 6 учнів ; Дипломами ІІ ступеня- 2 учні ; Дипломами ІІІ ступеня- 1 учень; Диплом за участь, дитина ООП)
Всесвітній тиждень космосу “Загадки зоряного неба” (організатор «КЗ “Обласний авіаційно-технічний спортивний клуб”)
Четверо учнів -переможців 4 класу нагороджені Грамотами та Сертифікатами за I місце.
Інтернет - олімпіада з англійської мови « На Урок» для учнів 4 класу:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня- 5 учнів ; Дипломами ІІ ступеня- 2 учні )
Всеукраїнський Інтернет — конкурс «Захисники та захисниці України»:
(Диплом І ступеня, учень 4 класу)
Всеукраїнська Інтернет-олімпіада з інформатики « На Урок»:
(Диплом І ступеня учень 4 класу)
Турнір Шкільні Ігри — Ліга шахів - Сертифікати учасників четверо учнів 4- 5 класів.
Турнір Шкільні Ігри — Ліга шашків - Сертифікати учасників четверо учнів 4- 5 класів.
Всеукраїнська інтернет-олімпіада з історії “Зима- 25” від проєкту «На Урок»:
-Диплом І ступеня, 1 учениця;
-Диплом ІІ ступеня- 3 учнів;
-Диплом ІІІ ступеня-1 учениця.
Всеукраїнська інтернет-олімпіада з біології “Весна- 25” від проєкту «На Урок»: (Усього нагороджено- Дипломами ІІ ступеня- 1 учень)
Всеукраїнський Інтернет-флешмоб “Ми нащадки Кобзаря” :
(Cертифікати за участь: 9 учнів 3 класу; Cертифікати за участь: 6 учнів 4 класу)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс “Жінки в науці” «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня, 8 учнів; Диплом ІІ ступеня- 6 учнів)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс “Лайфхаки з української мови” «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня, 4 учнів; Дипломами ІІ ступеня- 2 учнів; Дипломами ІІІ ступеня, 2 учні)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс “Таємниця генія Шевченка” «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня, 12 учнів; Дипломами ІІ ступеня- 5 учнів)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс “Як це працює гроші” «На Урок»:
(Диплом ІІ ступеня, 3 учнів)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс «Не сподівайтеся позбутися книжок” «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня, 2 учні; Дипломами ІІ ступеня- 1 учень; Дипломами ІІІ ступеня, 2 учні)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс «Слідами Чорнобиля” «На Урок»:
(Усього нагороджено- Дипломами І ступеня, 5 учнів; Дипломами ІІ ступеня- 6 учнів; Дипломами ІІІ ступеня, 1 учень)
Всеукраїнський Інтернет — конкурс “Без коріння саду не цвісти” «На Урок»: (Диплом І ступеня, 1 учень)
Заочна вікторина «Пам’ятаємо, перемагаємо» до Дня пам’яті та
перемоги над нацизмом у Другій світовій війні.
Молодша вікова категорія: 1 учень 4 класу;
Старша вікова категорія: 1 учениця 11 класу.
Всеукраїнський Інтернет — конкурс "СТОП -булінг":
Участь учнів у онлайн-заходах Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної грі «Джура».
Усього: Всеукраїнських інтернет – олімпіад «На Урок», у яких узяли участь учні 1-11 класів - 12.
(Нагороджені - Дипломами І ступеня- 23 учні; Дипломами ІІ ступеня- 15 учнів; Дипломами ІІІ ступеня- 12 учнів ).
Усього: Всеукраїнських конкурсів «На Урок», у яких узяли участь учні 1-11 класів - 18.
(Нагороджені - Дипломами І ступеня- 45 учнів; Дипломами ІІ ступеня -35 учнів; Дипломами ІІІ ступеня- 8 учнів).
Здібні та обдаровані учні ліцею були активними учасниками онлайн-заходів, які проводилися під час предметних Тижнів , основною метою яких є удосконалення знань, умінь та навичок отриманих на уроках, розширення світогляду, ерудиції учнів, розвиток їх творчих здібностей,
а саме:
- “Тиждень математики”;
- “Тиждень історії та основ правознавства”;
- “Тиждень художньо-естетичного циклу”;
- “Тиждень інклюзивної освіти “Школа для всіх”;
- “Тиждень художньо-естетичного циклу”;
- “Тижня психічного (ментального ) здоров’я “Ти як?”;
- “Фізкультурно-оздоровчі заходи та змагання «Пліч-о-пліч. Всеукраїнські шкільні ліги” в дистанційному форматі під гаслом «РАЗОМ ПЕРЕМОЖЕМО!»;
- “Тиждень англійської мови”;
- “Тиждень української мови”;
- “Тиждень географії, фізики і астрономії”;
- “Шевченківських днів”;
- “Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги”;
- “Тиждень грошей”;
- “Всеукраїнського Тижня безпечного Інтернету”;
- “Тиждень початкової школи”;
- “Тиждень біології і екології та хімії “Кроки до успіху”;
- “З метою ознайомлення здобувачів освіти з наукою, набуття навичок критичного мислення, комплексного вирішення проблем, розуміння технічних процесів і способів застосування науково-технічних знань у реальному житті, розвитку креативності та інженерного потенціалу, конструкторських навичок, інтересу до природничих наук у КЗ “Східненський ліцей” пройшов Інтегрований “Інженерний тиждень та STEM”, у ліцеї в рамках Інтерактивної рольової-гри “Інженерно-конструкторське бюро “Victory””. Розпочався Інтегрований “Інженерний тиждень та STEM” STEM- днем “На крилах STEM!”. Глобальна мета тижня - популяризація STEM-освіти. Тема- «Адаптація та протистояння».
За активну участь у Всеукраїнському STEM- дні “На крилах STEM!”, що відбувся з нагоди 10-річчя розвитку STEM- освіти в Україні у межах Всеукраїнського фестивалю “ STEM- весна-2025” колектив закладу освіти отримав Подяку за вагомий внесок у популяризацію STEM-освіти, професіоналізм та інноваційний підхід до впровадження сучасних освітніх практик, що сприяють формуванню у здобувачів освіти критичного мислення, творчого потенціалу, науково-дослідницьких навичок.
ВИСНОВКИ
Система роботи з обдарованими та здібними учнями сприяє забезпеченню результативності діяльності закладу освіти, формуванню конкурентоспроможної особистості, здатної перетворювати набуті знання в продукти практичної діяльності. Робота з обдарованими та здібними учнями спланована і організована, передбачає тісну співпрацю вчителів та учнів, залучення батьків до проблем навчання, а також, застосовуючи діяльнісний підхід, направлена на подолання навчальних, виховних та психосоціальних втрат. Така система є ефективною та зорієнтована на кінцевий результат. Робота з обдарованими учнями – один із пріоритетних напрямів роботи ліцею.
ЛІТЕРАТУРА
1. Закон України «Про освіту»/[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/go/1060-12.
2. Сокол Н. П. Форми і методи роботи з обдарованими дітьми / Н. П. Сокол. // «Педагогічний пошук». – 2014. – №3. – С. 26–28.
3. Азаркіна О. Особливості поведінки обдарованих дітей у процесі навчання і взаємодії з оточенням. Наука і освіта. 2018. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2018_11-12_1 3
4. Тименко В. П. Розвиток проєктно-творчої обдарованості єства у системі української дизайн-освіти / В. П. Тименко, А. І. Бровченко // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2022. – № 2 (85) / ІІ квартал. – С. 13–22.
Немає коментарів:
Дописати коментар